/* /*]]>*/    این بنا را علی شیرازی در اواخر دوره قاجاریان در حدود صد و پنجاه سال پیش احداث کرده است.اعقاب وی بعدها لقب علایی و مرتاض گرفتند لیکن این خانه چون  در اختیار فرزندان عزیزالله  مرتاض قرار گرفتند. به خانه مرتاض اشتهار یافت. این بنا به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. خانه از دو بخش تشکیل شده است و هر بخش حیاطی خاص خود با ورودی ای جداگانه دارد.در عین حال این دو بخش به شکلی ظریف به یکدیگر مرتبط اند.با گذشتن از سردر و هشتی زیبا و راهرو می توان به گوشه حیاط اصلی رسید.در مقابل ورودی حیاط کوچک تر فقط درگاه و راهروی کوتاه دارد که آن نیز به ایوانچه ای واقع در گوشه جبهه جنوبی ختم می گردد. تفاوت ورودی مفصل حیاط بزرگ با ورودی ساده حیاط کوچک چنان که تفاوت اهمیت دو حیاط را می رساند نشان دهنده استقلال آنها از یکدیگر است. ارتباط دو حیاط را راهرویی برقرار میکند که با چند پیچ از گوشه شرقی حیاط کوچک تا گوشه جنوبی حیاط اصلی امنداد یافته است. حیاط  بزرگ حیاط مفصل تر و پرکارتر مجموعه است و مهم ترین عنصر آن ایوانی است که با بادگیر خود بیش از دیگر عناصر  حیاط جلوه گری میکند. بلندی ایوان نسبت به جبهه های اطراف حیاط نیز این صنف را شدت می بخشد. در مقابل حیاط خانه با نماهای پرکار و تزیینات زیبا و پنجره ها و ارسی های چوبی و آب نما و سبزه رقیب مهم این ایوان است رقیبی که در عین رقابت حریف را می نوازد و ارج می نهد و کامل میکند. بنابر الگوی خانه های سنتی یزد در هر جبهه حیاط فضاهای اصلی تر در مرکز و بر امتداد محورهای تقارن می نشینند و فضاهای کم اهمیت تر در بین آن ها و دور حیاط قرار می گیرند. لیکن در این خانه فضاهای هشت ضلعی منظم در چهار گوشه  حیاط  نشسته اند.این فضا ها در طبقه اول ارتباط با دیگر بخش ها و اجزا ی خانه را ممکن می سازند و یکی از آنها به ورودی خانه متصل است اما طبقات فوقانی آنها اتاق هایی با ارسی هایی زیبا و پرکارند که از گوشه حیاط  به داخل آن می نگرند.لذا بر خلاف  نماسازی های خانه های سنتی ارسی ها نه در مهم ترین نقطه نما که در خارج از محورهای اصلی و بر فراز فضاهای ارتباطی واقع شده است.در حالی که تالارها و اتاق ها ی بزرگ خانه که در مرکز جبهه ها قرار گرفته اند چهره ایی ساده تر دارند.این ترکیب گوشه های حیاط را پر اهمیت کرده است این عناصر پرکار در گوشه حیاط بخشی از دو نمای طرفین خود را متاثر ساخته و مرکزی برای آنها شده اند.به این ترتیب چهار نمای جبهه های حیاط در این نقاط به یکدیگر گره خورده اند. هم اکنون به سبب تعمیراتی  که در بنا صورت گرفته ارسی ها از نقط مذکور حذف و به این ترتیب لطف نمادهای پیشین کم شده است.
+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۸۹/۰۱/۰۵ساعت 18:30  توسط فرشید | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ

نوشته های پیشین
شهریور ۱۳۸۹
تیر ۱۳۸۹
اردیبهشت ۱۳۸۹
فروردین ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۸
فروردین ۱۳۸۷
آرشیو موضوعی
اقلیم گرم وخشک
شیوه آذری در معماری ایران
خانه دکتر مرتاض
پیوندها
میتونید تو این سایت پروژهایی که لازم دارید رو ببینید
maryam\cad
البوم جدید محسن یگانه(89)
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM